Leczenie stanów zapalnych stawów Orthokine   -   Terapie komórkami macierzystymi   -   Terapia osoczem bogatopłytkowym   -   Implanty zatoki stępu (kończyna dolna)

Informacje medyczne
dla pacjentów

Terapia komórkami macierzystymi pozyskanymi z galarety Whortona

Zwyrodnienie stawów było kiedyś schorzeniem osób starszych, teraz niestety zaczyna dotyczyć coraz młodszych pacjentów. Choroba zwyrodnieniowa to przede wszystkim ból i ograniczenia ruchomości stawów. W skutecznym leczeniu istnieją dwa źródła uzyskiwania komórek macierzystych - z galarety Whartona oraz z tkanki tłuszczowej metodą enzymatyczną.

Pozbądź się bólu

Terapia zmian zwyrodnieniowych stawów polegająca na zastosowaniu mezenchymalnych komórek macierzystych pozyskanych z galarety Whartona to metoda pozwalająca w znacznym stopniu opóźnić konieczność operacji i poprawić komfort życia. Leczeniu podlegają uszkodzenia chrząstki stawu kolanowego, barkowego, skokowego i biodrowego. Istnieje możliwość, że zaproponowana metoda doprowadzi do zmniejszenia bólu oraz normalizacji funkcji stawu w stopniu nieosiągalnym dla dotychczasowych technik.

Galareta Whartona to substancja znajdująca się w sznurze pępowinowym, bardzo bogata w mezenchymalne komórki macierzyste. Jedną z zalet tych komórek jest ich potencjał do różnicowania w komórki chrząstki i możliwość odtworzenia tej struktury. Ponadto, przybywa dowodów na ich działanie przeciwzapalne oraz wspomagające tworzenie nowych naczyń krwionośnych, co bardzo pozytywnie wpływa na proces regeneracji. Komórki te są bardzo dobrze tolerowane przez system immunologiczny biorcy. Szczegółowa analiza wyników dotychczas przeprowadzonych badań klinicznych na ponad tysiącu pacjentach udowodniła bezpieczeństwo zastosowania komórek mezenchymalnych w różnych chorobach. Badania potwierdziły ponadto ich skuteczność na przykład w leczeniu powikłania związanego z przeszczepieniem komórek krwiotwórczych, a także w zawale mięśnia sercowego, w chorobach neurologicznych, w leczeniu ran oraz w ortopedii. Komórki macierzyste mogą być wyizolowane z tkanek własnych (szpiku, tłuszczu) lub pochodzących od dawcy.

Ogromne możliwości w medycynie

Innym ze źródeł pozyskania komórek macierzystych jest tkanka tłuszczowa, która ze względu na dużą dostępność, łatwość izolacji oraz zawartą w niej wysoką liczbę komórek macierzystych, daje ogromne możliwości w medycynie regeneracyjnej. Komórki macierzyste są komórkami multipotencjalnymi, wykazującymi zdolność do powielania swojej puli oraz różnicowania w wyspecjalizowane komórki, między innymi w komórki chrząstki, mięśni, kości, ścięgien, więzadeł i tłuszczu, które zastępują te chore. Jednym ze źródeł pozyskania komórek macierzystych jest tkanka tłuszczowa, która ze względu na dużą dostępność, łatwość izolacji oraz zawartą w niej wysoką liczbę komórek macierzystych, daje ogromne możliwości w medycynie regeneracyjnej.
Specjaliści pracujący w Przychodni wykonali już kilkanaście zabiegów podania komórek macierzystych z tkanki tłuszczowej i ich obserwacje są zachęcające.

Przeciwwskazania

Nie brakuje jednak przeciwwskazań. Wśród nich są: czynna choroba nowotworowa, aktywne zakażenie ostre lub przewlekłe, stosowanie steroidów, reumatoidalne zapalenie stawów, choroby endokrynologiczne, między innymi cukrzyca, choroby autoimmunologiczne, choroby tarczycy, osteoporoza, przewlekła niewydolność nerek, zakażenie HIV, HBV lub HCV, ciąża, karmienie piersią, pacjenci uzależnieni od narkotyków, alkoholu, papierosów, a także pacjenci z zaburzeniami neurologicznymi, psychiatrycznymi uniemożliwiającymi udział w medycznym eksperymencie leczniczym.

Skorzystać z terapii komórkami macierzystymi z galarety Whartona mogą osoby w wieku od 18 do 65 lat. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przyjaciel posiada zgodę Komisji Bioetycznej przy Świętokrzyskiej Izbie Lekarskiej na zabiegi podawania mezenchymalnych komórek macierzystych w określonych chorobie zwyrodnieniowej stawów biodrowych, kolanowych, skokowych i barkowych w ramach medycznego eksperymentu leczniczego.

Koordynator terapii dr Andrzej Trofimiuk tel. 604 106 449

Terapia Orthokine

ORTHOKINE

Orthokine® to terapia stosowana leczeniu zapalenia różnych stawów (np. kolanowego, biodrowego) oraz objawów ucisku korzeni nerwowych w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Wykazano również jej skuteczność kliniczną w urazach mięśni i ścięgien.

Terapia polega na wstrzyknięciu pacjentowi białek mających działanie przeciwzapalne, wytworzonych z własnej krwi pacjenta. Zaletą metody jest, że białka pochodzące z własnej krwi nie zawierają żadnych obcych dla organizmu substancji. Terapia Orthokine® - opracowana przez niemieckich naukowców i opisana w wielu renomowanych periodykach naukowych, jest stosowana od ponad 10 lat.

Leczenie przeprowadza się następująco: w pierwszym etapie terapii, z żyły pacjenta zostaje pobrana krew do specjalistycznej strzykawki EOT®II, zawierającej odpowiednio spreparowane substancje kontaktowe. Konstrukcja i zawartość strzykawki powodują, że w kontakcie z nią komórki pobranej krwi pacjenta są pobudzane do produkcji specyficznych białek, mających zdolność do hamowania procesów zapalnych, z których najważniejsze to białko zwane IL-1Ra. Proces otrzymywania białek przeciwzapalnych zwany ondycjonowaniem, przeprowadzany jest w cieplarce laboratoryjnej, w kontrolowanych warunkach i trwa ok. 6-9 godzin. Po jego zakończeniu oddziela się niepotrzebne już krwinki i uzyskana w ten sposób płynna część krwi pozbawiona krwinek, tzw. kondycjonowana surowica, jest następnie zwrotnie wstrzykiwana pacjentowi, od którego pobrano krew. Zastrzyki wykonuje się w dotknięty zapaleniem obszar: staw lub w okolice korzeni nerwów kręgosłupa. Dzięki przeciwzapalnym własnościom białka IL-1Ra, proces chorobowy i postępujące niszczenie tkanek zostają spowolnione lub powstrzymane. Z jednego pobrania krwi otrzymuje się 6-8 porcji kondycjonowanej surowicy, która jest następnie używana do serii wstrzyknięć, zawsze u tego samego pacjenta od którego krew została pobrana. Pierwsze wstrzykniecie może być wykonane jeszcze tego samego dnia. Do kolejnych wstrzyknięć nie ma konieczności ponownego pobierania krwi – uzyskane za pierwszym razem porcje kondycjonowanej surowicy przechowuje się bowiem w stanie zamrożonym w temperaturze - 20 st. C i po rozmrożeniu są one wykorzystywane do kolejnych wstrzyknięć. Typowo leczenie składa się z trzech serii po 2 wstrzyknięcia tygodniowo (łącznie 6 zastrzyków w ciągu 3 tygodni). Terapia Orthokine® stosowana jest od 1998 roku w 488 licencjonowanych ośrodkach na terenie na całego świata. W sumie wykonano już prawie 483 tysiące wstrzyknięć surowicy. Czas utrzymania się efektów klinicznych terapii Orthokine® wynosi ponad dwa lata.

W Polsce terapia jest dostępna wyłącznie w wybranych licencjonowanych ośrodkach. Licencje na terenie Polski przyznaje firma Chiesi Poland Sp. z o.o., reprezentująca niemiecką firmę Orthogen, która opatentowała metodę Orthokine®. Koszty terapii nie podlegają rozliczeniom z ubezpieczenia zdrowotnego i są ponoszone indywidualnie przez pacjenta

Informacja dla pacjenta     Prezentacja na Youtube

Zabieg wykonuje: dr Andrzej Trofimiuk

Implanty do zatoki stępu

Implant do zatoki stępu - operacyjne leczenie płaskiej stopy u dorosłych i młodzieży.

Wskazania:
wrodzone płaskostopie
niepowodzenie leczenia ortopedycznego
płaskostopie paralityczne
bolesne płaskostopie
niestabilność podskokowa
stopień 2/3 płaskostopia z koślawością
przewlekła niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego

Zabieg wykonują: dr Marek Figiel, dr Andrzej Trofimiuk

Terapie komórkami macierzystymi

Dlaczego komórki macierzyste tłuszczu (ADSC) ?
Komórki macierzyste są komórkami multipotencjalnymi, wykazującymi zdolność
do powielania swojej puli oraz różnicowania w wyspecjalizowane komórki
m.in. w komórki chrząstki, mięśni, kości, ścięgien, więzadeł i tłuszczu, które zastępują chore i niefunkcjonujące komórki danej tkanki.

W naszym szpitalu wykonujemy zabiegi podania komórek multipotencjalnych  (tzw. macierzystych) z tluszczu - potrzeba pobrania ok. 60 ml na jeden staw. Ma to zasstosowanie w regeneacji chrząstki stawowej w chorobie zwyrodnieniowe oraz uszkodzeniach urazowych proponujemy również PRP osocza bogatoplytkowe o wysokiej koncentracji płytek.

Zabieg wykonują: dr Marek Figiel, dr Andrzej Trofimiuk

Terapia osoczem bogatopłytkowym

Stymulacja i przyspieszenie regeneracji tkanek oraz procesu gojenia leczonych urazów.

Naturalne, bezpieczne, szybkie pobudzenie wzrostu komórek w chorych lub kontuzjowanych miejscach Twojego organizmu.

GŁÓWNE OBSZARY STOSOWANIA

• Ortopedia
zmiany w obrębie ścięgien, więzadeł i mięśni, zapalenie powięzi podeszwowej, zmiany chrząstek, biointegracja implantów protetycznych, rekonstrukcji kostnej (barki, ramiona, łokcie, nadgarstki, biodra, pachwiny, kolana, stopy, kostki, inne)
• Leczenie kontuzji stawów oraz chorób zwyrodnieniowych
• Reumatologia
• Leczenie zrostu kości
• Gojenie ran
• Redukcja bólu

ZABIEG PRZEPROWADZANY JEST PRZEZ LEKARZA SPECJALISTĘ. SKŁADA SIĘ ON Z KILKU PROSTYCH ETAPÓW:

• pobieramy 20ml krwi pacjenta
• krew poddawana jest wirowaniu w specjalistycznym urządzeniu w celu wyseparowania z niej osocza bogatopłytkowego
• dzięki technologii Dracula Therapy pozyskujemy średnio 10ml osocza o średniej koncentracji 2,5-3,5 płytek
• po wyseparowaniu osocza bogatopłykowego, lekarz ortopeda aplikuje odpowiednią dawkę w chore miejsce
• rozpoczyna się regeneracja tkanek i komórek pacjenta

© 2015 by Krzysztof Mazurkiewicz.